Mathörnan 19-22/10

MÅNDAG 09:00-14:00
Idag var det husets schnitzel med stekt potatis. Detta innebar att jag fick putsa fläskytterfilé~, skiva upp och banka skiten ur den till en platt 'pannkaka'! Gjorde en hel del av det och hjälpte även till med att dubbelpanera (först mjöl - ägg och slutligen ströbröd) och steka. Bar ut lite mat och gjorde nån grillbiff och serverade. Disk som vanligt och redan vid två gick jag hem. Kom på nu att jag gjorde även bearnaisesås på detta vis -> knäcka 20 ägg och ta enbart äggulan. Vispa det lite tjockt. Tillsätt såsbas, men inte för mycket i taget så att den skär sig. (gjorde på ungefär 5 liter såsbas). Vispa ihop det och tillsätt lite vitvinsvinäger för smak och för att tunna den lite grann. Sen så gjorde vi den på Karims sätt, worchestershire sås, tabasco, citronpeppar, salt, och estragon~ + spadet. = klar för servering

TISDAG 09:00-14:00
Idag var det pesto marinerad karré med stekt potatis och portvinsås. Karim gjorde grunden till såsen som en kalvfond (färska champinjoner, lök, morötter, vitlök, tomatpuré, timjan, salt, peppar -> steka). När det höll på bränna fast i botten så tillsatte vi vatten och lät det koka. Sen så silade han bort morötterna, löken och champinjonerna. Vad han gjorde sen hann jag inte se men han tillsatte lite av en portvinsås sen förut och lät den reducera skulle jag tro. Skar upp karré och stekte till en fin färg för att blecka upp och köra in i ugnen. När den var klar tog vi ut den och 'skvätte' på peston. Lugn dag idag, nästan för lugn..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0