Sista veckan hornavan / Första veckan mathörnan

28/9 - 1/10 LEDIG
LEDIG pga. stängt för ombygnad

FREDAG 2/10 09:00-15:00
kom tillbaka efter en veckas ledighet, sköönt. Hackade lite sallad och blandade en vanlig grönsallad. Sen gjorde jag klimpsmet (12 ägg, 3 liter mjölk, och mjöl efter behov). Kokade klimp och bar ut mer köttsoppa osv. Sen tog vi in lunchen och jag gjorde inte så mycket mer än att tacka för mig och gå hem!

MÅNDAG 5/10 09:00-14:15
Kom in i köket och hälsade på alla, bytte om och började steka köttfärs till lasagnen. Karim kryddade den och tillsatte bla. tomatpuré och vatten. Sen så gjorde han en ostsås och lät mig fixa själva lasagnen i bläck. Gjorde de och snörde in i ugnen.. efter ett tag så fick jag göra en till sats. Sen var det lite disk och chill. Lugn dag.

TISDAG 6/10 09:00-14:00
Skar upp slotssteken som Karim kokat dagen innan. Körde in i ugnen för att värma och sen ut typ. Serverades med kokt potatis. Diskade, plockade ur mer mat och tallrikar osv. Sen så pajjade jag även en mixer när jag gjorde bearnaise sås! Skar upp kött till torsdag också..

ONSDAG 7/10 09:00-15:00
Gjorde blodpalten idag med Gördis. 3 satser smet gjorde jag totalt. Alltså, lika mycke vatten som blod, lite salt och mjöl tills det blev så tjockt att sleven stod raklång. sen så kokade jag blodpalten också, gick galant. Gick ut med mer kött och palt osv. Diskade. Sen kring 2 när vi var klara med lunchen. Då skivade jag potatis i en sånhär maskin till tunna skivor och skar upp ännu mer fläskkött till torsdag.

TORSDAG 8/10 09:00-14:30
I morse så stekte jag köttet som jag skivat upp och bleckade upp de. Karim snörde på nån marinad och sen in ugnen. Sen så visade han hur man kokar ihop cognacsås! Bryn lök i fett, he på cognac och flambera lite, sen på med en mörk fond och mer cognac + grädde. Sen så fick vi sitta lite i skiten när de kom massor med folk och vår mat tog slut. Kutade fram å tillbaka med disk och mat osv. sen så när allt lugnat ner sig så städa ja undan å gick hem

FREDAG 9/10 09:15-14:30
Försov mig en liten liten stund i morse. Ingen fara dock. Det enda jag hade att göra var typ att steka upp köttfärsen och krydda den. Gjorde de å tinade ny färs och hackade å hackade å hackade så att den gick sönder. Gick ut med mer mat och fyllde på sallad osv. diskade.. Sen så åt vi en skvätt, plockade undan och gick hem! HELG :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0