Första veckan, tillbaka igen!

TISDAG 12/1 [HATTEN] 15:00-22:20
Skönt att vara tillbaka :)
Började med att rengöra spisen lite å snacka med Pete tills Nils kom. När han kom så började jag preppa lite inför kvällen. Följande: Skära upp tomater och gurka, hacka lök och skiva tomater.
När jag hade gjort det så fick jag göra p-maten. Skiva och bryna ryggbiff, skala och klyfta upp lite mer potatis, steka på de gröna fräset i olja och slutligen göra en blåmögelost sås/kräm. Philadelfia, blåmögelost, creme fraiche och salt. Klart.
Så åt vi och efter de hjälptes jag och Henke åt att preppa kvällens. Jag dubbelpanerade lite fisk till fish 'n' chipsen, ställde fram det vi behövde för maten, hämtade upp vissa saker och sen drog de igång. Vi hade ändå en del göra jag och henke. Jag fick stå rätt mycket i luckan (:D) och lägga. Det som gick mest var hamburgare och det gick riktigt bra för oss idag :) städa undan och gå hem

ONSDAG 13/1 [HATTEN] 15:00-23:00
Hjälpte pete att röja lite när jag hade bytt om tills Nils var klar för arbete. Då gjorde jag kvällens första pannacotta sats (2.6 l grädde, 400 g socker, 1 vaniljstång - värma, 8 gelatinblad), Sen bakade jag och pete lite bröd (2 liter vatten, 4 påsar jäst, 4-5 skopor mjöl och salt.) Vi körde runt de i blandarn och lät de jäsa innan jag bakade ut de till limpor~
Innan vi började med kvällens så skar jag carpaccio, rengjorde skärmaskinen, och så gjorde jag en till pannacotta. (450g creme fraiche, 450g typ philadelphia, 300 g socker, 3 vaniljstänger, 6 dl grädde, lite citron) Slog upp pannacottorna i formar å så. När vi hade öppet köket så var det ganska lugnt med beställningarna.. några hamburgare men inte då mer mat än 15. 21 st 2-rätters som amg hade beställt, pete lagade det och jag hjälpte honom lägga. Jag och henke hade även 11st 2-rätters bokade så vi la det och skickade ut :) Riktigt lugnt i köket ikväll. Vi hade väldigt roligt under städningen i varje fall!

TORSDAG 14/1 [HATTEN] 15:00-22:15
Ikväll var det planka och jag fick det som uppgift. Preppade upp tomater (dela på 2 och marinera med salt, olivolja och timjan), skära upp lax, göra mos (koka potatis-> pressa ner och blanda om med smält smör och mjölk), rulla harricoter~ och slutligen spritsa moset på plankorna och lägga upp färdigt för körning. Gjorde drygt 30 plankor men endast 15 gick åt. Vi körde pup-menyn som vanligt så jag och marcus fixade det galant. lugn kväll

FREDAG 15/1 [HATTEN] 12:00-20:00
Började tidigare idag och min huvuduppgift för dagen var att rulla tryfflar. Rullade tryfflar non-stop från 12~ till 4. Endast lunchpaus runt 2, så jag hann väl med drygt 300 st :D (rulla tryffeln och sen in i florsocker.) Sen så var det rätt lugnt, jag gjorde p-mat när de andra hade menyprovning och skar carpaccio. P-maten var rätt enkel, skära upp den färdiga ryggbiffen och köra in i ugnen, hämta upp ett bläck med potatis-spenat-kaka och ugna och slutligen spä ut och reda en pepparsås. Tog det rätt lugnt efter det, hjälpte Åsa med några andra tryfflar en stund och fixade lite ur pub-menyn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0